BMS update corona-virus 6 April

Gepubliceerd op 6 april 2020.

TOGS

De tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren. Deze regeling is er voor ondernemers die direct getroffen zijn door de maatregelen van het kabinet. Dit is voor ondernemers met een bedrijf buitenshuis. Tevens moeten de vaste lasten tussen 16 maart en 15 juni minimaal € 4.000,- bedragen. Deze TOGS is er voor bepaalde SBI-nummers. De meeste BMS-leden zullen ingeschreven staan bij de KvK met SBI-code 86919 'Overige Paramedische Praktijken en Alternatieve Genezers'. Met deze SBI-code kunt u nog geen aanspraak maken op deze regeling. Wij als belangenvereniging hebben dit ruimschoots gecommuniceerd naar de Rijksoverheid en een duidelijk signaal afgegeven. U kunt via onderstaande link ook uw signaal afgeven:

Wij als belangenvereniging vinden dat ook deze SBI-code moet worden toegevoegd aan de direct getroffen sector. Tot nu toe is deze code nog niet toegevoegd en zijn er andere financiële maatregelen geboden. Namelijk de TOZO en de NOW. Hieronder van allebei een korte uitleg.

NOW

Werkgevers met omzetverlies door het coronavirus kunnen een beroep doen op de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW) van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Via de NOW-regeling krijgt u een tegemoetkoming waarmee u werknemers met een vast en met een flexibel contract kunt doorbetalen. Het UWV gaat deze regeling beheren. De NOW is vanaf 6 april aan te vragen bij het UWV.

TOZO

De tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers geldt voor zelfstandige ondernemers, waaronder zzp’ers, die financieel in de problemen komen door de coronacrisis. Zijn uw inkomsten onder het sociaal minimum komen te liggen en/of heeft u liquiditeitsproblemen? U kunt bij uw eigen woongemeente terecht voor deze aanvraag. U kunt naar de website krijgiktozo.nl om te zien of u in aanmerking komt voor TOZO.

Uiteraard zijn jullie altijd welkom om vragen te stellen via info@bms-belangenvereniging.nl of (078) 6314466. Wij zullen hierin onze best doen om zo goed mogelijk te antwoorden.