Social Media Fabels

Gepubliceerd op 1 februari 2019.

Een nieuw jaar biedt nieuwe kansen en is een mooie gelegenheid om wat fabels en onwaarheden over social media uit de wereld te helpen. Zo creƫer je voor jezelf een kans om dit jaar meer uit je social media te halen. Daarom drie social media fabels die je behoorlijk in de weg kunnen zitten en hoe je daarmee afrekent.

Fabel 1: Je moet overal aanwezig zijn

Veel bedrijven proberen op alle social media aanwezig te zijn, maar in de praktijk blijkt dat onhoudbaar. Het is ook niet nodig en zelfs niet verstandig. Voor de meeste bedrijven is het effectiever om zich te concentreren op twee social media platforms en daar echt doordacht aanwezig te zijn.

Door je energie over niet meer dantwee kanalen te verdelen, krijg je meeraandacht en focus op wat daar werkt engewaardeerd wordt. Met die informatiekun je nieuwe berichten maken die dezesuccesvolle lijn voortzetten.

Op andere social media kun je volstaan met het claimen van je gebruikersnaam en het beperken van je aanwezigheid. Bijvoorbeeld door daar slechts 1 keer per maand iets te plaatsen en alleen te monitoren of je via die social media reacties en berichten krijgt.

Fabel 2: Je moet heel vaak iets plaatsen op Facebook

Er waren echt Facebookgoeroes die riepen dat je iedere dag iets moest plaatsen op je Facebook pagina. Minstens.

Nou heb ik sowieso een hekel aan goeroegedoe, maar dit is echt onzin. Wat de ideale frequentie van berichten op je Facebookpagina is, hangt af van:

• je doelstellingen;
  • de wensen en behoeften van je doelgroep;
  • de waarde van wat je te melden hebt.

Wees eerlijk: mensen kijken op Facebook om te volgen wat hun vrienden en familieleden beleven, niet om van alles over een bedrijf te lezen. Zelfs niet als ze dat een leuk of interessant bedrijf vinden.

Bovendien hebben de meeste bedrijven weinig te melden dat op dagelijkse basis sympathiek, grappig, mooi of interessant is. Dus doe het gewoon wat rustiger aan op Facebook en stop vooral tijd in de kwaliteit van je berichten en hoe die aansluiten bij de beleving van je fans en volgers. En dat geldt ook voor Instagram, Twitter etc.

Fabel 3: Het aantal fans en volgers bepaalt je succes

Staar je niet blind op absolute aantallen. Het doet er namelijk niet echt toe hoeveel volgers je hebt, als de kwaliteit van die volgers maar goed is.

Want wat heb je liever:

• 500 echte fans die je ooit zijn gaan volgen, omdat je iets interessants deelde?
  • 1000 fans die je volgen, omdat er iets mee te winnen viel of omdat ze op een andere manier beloond zijn?

Die eerste groep zal veel eerder je berichten echt lezen, op je links klikken en een reactie of 'vind ik leuk/interessant' geven dan de tweede groep. En hoe meer kliks of reacties, hoe vaker Facebook je bericht ook aan anderen zal laten zien. Die betrokken fans zijn dus veel waardevoller en zullen ook eerder bij je praktijk aankloppen.

Dus, heb je goede voornemens om in 2019 echt werk te maken van je marketing of social media? Laat je dan niet gek maken en trek je eigen plan!

Linda Krijns

Linda Krijns helpt ondernemers hun zichtbaarheid en aantrekkingskracht te vergroten. Met contentmarketing gebruik je informatie in alle soorten en maten om zichtbaar te worden voor je doelgroep op het moment dat die er behoefte aan heeft.

Bronnen