Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg - Wkkgz

Gepubliceerd op 1 januari 2022.

Wat is de Wkkgz?

De overheid wil dat iedereen goede zorg krijgt. Daarom heeft de overheid wettelijk vastgelegd wat goede zorg precies inhoudt. En wat er moet gebeuren als mensen een klacht hebben over de zorg. Dit staat in de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz).

De Wkkgz geldt voor alle zorgaanbieders. Zowel voor zorginstellingen als zelfstandige beroepsbeoefenaren, zoals zzp’ers. Denk aan verpleeghuizen, ziekenhuizen, huisartsen en fysiotherapeuten. De wet geldt ook voor aanbieders van cosmetische behandelingen. Daarnaast geldt de wet ook voor aanbieders van alternatieve geneeswijzen. Klik voor meer informatie op onderstaande link.

Val ik onder de Wkkgz?

(Sport)masseurs die zich uitsluitend bezig houden met preventieve zorg zijn niet verplicht om te voldoen aan de Wkkgz.

Geef jij als gekwalificeerde beroepsbeoefenaar in de massage- en sportverzorgingsbranche behandelingen die verder gaan dan sederende en stimulerende massages en blessurepreventie, zoals behandelingen gericht op genezing of handelingen ten gevolge waarvan individuele cliënten een aanmerkelijke kans op schade lopen? Dan is de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg op jou van toepassing. Je valt dan onder de 'andere zorg' (de niet-BIG geregistreerde zorgverlener).

Wil je weten of jij onder de medische contactberoepen valt? Bekijk dan de zelftest van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg én raadpleeg de uitzonderingenlijst in deze brochure.

Ben jij lid van de Belangenvereniging BMS en heb jij via ons een Wkkgz-registratie, dan voldoe je aan de eisen van de Wkkgz.

Meer informatie:

Klachtenportaal Zorg

Wij als belangenvereniging zijn een samenwerking aangegaan met Klachtenportaal Zorg. Zij bieden een kwalitatieve, toegankelijke en betaalbare klachtenregeling. Ervaren, deskundig, erkend, onafhankelijk, Wkkgz-proof!

Klachten die snel in behandeling worden genomen hebben de grootste kans om tot een oplossing te komen. Ondersteuning en bemiddeling van de onafhankelijk klachtenfunctionaris draagt bij tot het bespreekbaar maken van de klacht en oplossing.

Klachtenportaal Zorg werkt samen met de Geschilleninstantie KPZ. Deze is erkend door het Ministerie van VWS. Via de BMS kan jij je aanmelden voor deze erkende Wkkgz-registratie voor € 47,95 inclusief inschrijfkosten.