De wetenschap achter massage

Gepubliceerd op 1 september 2023.

De wetenschap achter massage

De kracht van aanraking

Al eeuwenlang wordt massage gebruikt als een helende praktijk, maar wat maakt het zo effectief? Wetenschappers hebben ontdekt dat aanraking een diepgaand effect heeft op het zenuwstelsel en de hersenen. Het stimuleert de productie van endorfines, de 'gelukshormonen' van het lichaam, die zorgen voor een gevoel van welzijn en ontspanning.

Wanneer een massage wordt uitgevoerd, worden verschillende fysiologische reacties in het lichaam geactiveerd. Onderzoek heeft aangetoond dat massage de bloedcirculatie verbetert, waardoor zuurstof en voedingsstoffen efficiënter naar de spieren en weefsels worden getransporteerd. Dit bevordert het herstel van beschadigd weefsel en helpt bij het afvoeren van afvalstoffen. Bovendien vermindert massage de productie van stresshormonen, zoals cortisol, terwijl het de productie van oxytocine verhoogt.

Oxytocine staat bekend als het 'knuffelhormoon' en bevordert een gevoel van verbondenheid en vertrouwen, waardoor stress en angst verminderd worden.

Het effect op het zenuwstelsel

Het zenuwstelsel speelt een essentiële rol bij het ervaren van massagevoordelen. Onderzoek heeft aangetoond dat massage de activiteit van het parasympathische zenuwstelsel verhoogt, dat verantwoordelijk is voor het bevorderen van ontspanning en herstel. Dit leidt tot een verlaging van de hartslag, bloeddruk en ademhaling, en activeert het lichaamseigen vermogen om te herstellen. Bovendien heeft massage invloed op de hersenen door de afgifte van neurotransmitters te beïnvloeden. Serotonine, een neurotransmitter die verband houdt met stemming en welzijn, wordt verhoogd door massage. Dit draagt bij aan een gevoel van geluk en algemeen welbevinden.

Massage heeft aantoonbare voordelen voor het lichaam en de geest, van het verminderen van stress en pijn tot het verbeteren van de algehele gezondheid en het welzijn.

Psychologische voordelen

Massage heeft niet alleen fysiologische effecten, maar ook psychologische voordelen. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat regelmatige massagebehandelingen het gevoel van eigenwaarde verhogen, de slaapkwaliteit verbeteren en angst en depressie verminderen. Bovendien kunnen massages het immuunsysteem versterken door de productie van immuuncellen te stimuleren.

Individuele variaties

Het effect van massage kan variëren van persoon tot persoon, afhankelijk van verschillende factoren zoals de duur en intensiteit van de massage, de technieken die worden gebruikt en de individuele gevoeligheid. Het is belangrijk om te communiceren met de masseur om een behandeling op maat te krijgen die voldoet aan specifieke behoeften en doelen.

Bevestiging

Wetenschappelijk onderzoek bevestigt wat velen al lang hebben ervaren: massage is meer dan alleen een ontspannende traktatie. Het heeft aantoonbare voordelen voor het lichaam en de geest, van het verminderen van stress en pijn tot het verbeteren van de algehele gezondheid en het welzijn.

Dus de volgende keer dat je een massage overweegt, weet dat je niet alleen een moment van rust en ontspanning zult ervaren, maar ook een wetenschappelijk onderbouwd pad naar herstel en vernieuwing.

Belangenvereniging BMS

Belangenvereniging voor Beroepsbeoefenaars in de Massage- en Sportverzorgingsbranche