Orthomoleculaire geneeskunde

Gepubliceerd op 28 augustus 2019.

De media staan er vol van. Strak de zomer in! Energiek, fit en gelukkig zijn? Die sixpack en alles eten! Nieuwe afslankpil blijkt een succes! Neem hier de weg naar succes! Wil je geen pijn, ongemak en verdriet meer? Koop dan nu dit boek.

Nog nooit leken we zo overspoeld te worden door advertenties over een gelukkiger, energieker en beter leven. Modellen die ons laten zien hoe we er uit horen te zien, fitnessgoeroes die via hun kook-channel showen wat we moeten eten en de waterproducent die beweert een fontein voor een eeuwig, gezond leven te hebben opgegraven. En weet u wat het mooie is, ergens geloven we, óf misschien beter gezegd, hopen we, dat het nog waar is ook. Het is ideaal om een pilletje in te nemen om zo van al uw pijntjes en ongemakken af te zijn. Voor het gemak zouden we dan ook nog een drankje (het liefst niet te vies) kunnen nemen dat zorgt voor een vitaal, krachtig en lang leven. Dit in een abonnementsvorm met een maandelijkse geld-orchidee die zichzelf na verloop van tijd weer terug zal verdienen.

Tegenwoordig moet alles snel en makkelijk zijn.
We vergeten onszelf in de haast die we hebben.

En ja, vrijwel iedereen beseft dit (ik ook), maar doet er vaak ook niet zo veel aan. We 'moeten' en willen van alles en vergeten wellicht de dingen die echt belangrijk zijn. We rennen en stressen ons uit de naad om op tijd te komen voor de ontspanningsles bij de mindfull-cursus. En nee, ik wil hier geen pleidooi houden voor hetgeen jullie zouden moeten doen, maar een kleine wake-up call is wellicht geen overbodige luxe.

Op tijd komen

Het altijd aan het rennen zijn, maar eigenlijk nooit echt ergens 'op tijd komen' is wat veel mensen hedendaags ervaren. Neem het begrip 'op tijd komen' breed. Zie het als een synoniem voor activiteiten goed afronden, tijd nemen voor de dingen die er echt toe doen. Besef dat het belangrijk is om structureel aandacht aan je zelf te besteden en je zo te focussen op het 'zorgsysteem'. Normaliter zijn we alleen maar aan het jagen en op zoek naar het korte geluk ('jaag- en beloonsysteem'). In dit jaagsysteem is er geen plaats voor factoren die dit proces verstoren. Wanneer er een griepje of verkoudheid optreedt, wordt dit dan ook het liefst zo snel mogelijk met medicatie onderdrukt. Het lichaam laten herstellen door het te voorzien van de juiste voedingsstoffen, water, rust en eventueel vasten wordt door de meeste mensen niet eens overwogen. Weken lang 'grieperig' zijn is voor de meesten heel normaal.

Oh ja! We moeten nog even wat eten

We beseffen allemaal dat goed, verantwoord eten van belang is. Met goede moed kiezen we ervoor de KFC op de vrijdag over te slaan en maken we zelf 'even' en 'snel' wat. Vaak staat er thuis nog wat voorverpakte nasi of een ovenpizza. Zelfs wanneer we voor een salade gaan, valt er het een en ander op aan te merken. Om het nog wat erger te maken wordt in de industrie ervoor gekozen om dieren, groente en fruit genetisch te manipuleren (aanpassen van de genen) en het land te besproeien met giftige pesticiden en herbiciden. Om de productie van vis en het vlees (vee) te verhogen en versnellen worden er in de 'kweekfabrieken' hormonen en medicijnen toegevoegd aan de eenzijdige, bespoten en gemanipuleerde maaltijden van de dieren.

Om de groeiende bevolking te voeden wordt er grootscheeps door de 'boer' op de meest efficiënte manier gebruik gemaakt van chemische producten om nog iets uit de uitgeputte landbouwgronden te verkrijgen. De voeding is daarom niet meer wat het geweest is.

Wat?! Ortho…hoe?!

Iedereen wil gezond en vrij van ongemakken zijn. Dit houdt in: vrij van hoofdpijn, maar ook van hooikoorts, allergie, acne, sportblessures en zelfs neurodegeneratieve aandoeningen zoals Parkinson, Alzheimer tot uitgezaaide kanker. Niemand ontwikkelt Parkinson of kanker van de een op de andere dag. Vaak is dit een gevolg van eerdere (langdurige) processen.

In de orthomoleculaire geneeskunde gaat men dan ook uit van de onderstaande fases:

1. Gezondheid en regulatie Preventie is mogelijk (en meestal voldoende)
2. Acuut stadium
3. Chronisch stadium Behandeling is nodig, omkering is mogelijk
4. Depositie
5. Degeneratie Behandeling en omkering worden moeilijker, maar zijn nog altijd mogelijk
6. Proliferatie

De orthomoleculaire geneeskunde is een vorm van geneeskunde die voortgevloeid is uit de ontdekking dat een gebrek aan bepaalde voedingsstoffen tot ziektebeelden kan leiden, ook wanneer het gaat om een marginaal tekort. We weten dat deficiëntieziekten ontstaan door een gebrek van een bepaald nutriënt. Zo is scheurbuik een gevolg van een ernstig vitamine C tekort. Alhoewel scheurbuik in veel mindere mate voorkomt, zien we wel steeds meer problemen die het gevolg zijn van marginale vitamine C tekorten. Deze tekorten leiden niet direct tot een deficiëntieziekte, maar kunnen in combinatie met andere nutriënt tekorten wel leiden tot vage en zelfs zeer beperkende klachten op langere termijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vitamine D, vitamine B12, omega 3 en bijvoorbeeld ijzertekorten.

Arbeiders en gereedschappen Wanneer 'de machinerie' in het lichaam niet voorzien wordt van de juiste 'arbeiders' met hun 'gereedschappen' kan de 'fabriek' niet optimaal blijven functioneren. Wanneer u de verkeerde brandstof in de auto gooit, zal deze niet zo lang en zeker niet optimaal functioneren. Linus Pauling, de grondlegger van de orthomoleculaire geneeskunde, beschreef in 1968 de term als volgt: "De orthomoleculaire geneeskunde is de behandeling van ziekte door de organen te voorzien van de optimale moleculaire omgeving, in het bijzonder de optimale hoeveelheden van stoffen die normaal in het menselijk lichaam aanwezig zijn."

Door middel van de juiste voeding, en zo nodig aangevuld met kwalitatief goede supplementen, wordt er getracht dit na te streven. Persoonsafhankelijk (biochemische individualiteit) wordt er bepaald welke niet-toxische stoffen een persoon nodig heeft om een optimale gezondheid na te streven. Met gezondheid wordt hier niet alleen de afwezigheid van ziekte bedoeld, maar ook de gezondheid 'in bredere zin'. Makkelijk gezegd: het goed in je vel zitten. Een voedingspatroon dat hieraan bijdraagt, wordt gekenmerkt door:

• vooral plantaardige (biologische) voeding: groenten, fruit, noten, zaden,
  • peulvruchten;
  • het beperken van dierlijke voeding, vooral (bewerkt) vlees, zuivel en gluten (zeker bij allergie of overgevoeligheid);
  • het alleen eten van dierlijk voedsel dat gerend, gevlogen of gezwommen heeft in de 'vrije natuur' en via de natuurlijke weg zijn voedsel bemachtigd heeft;
  • verse, levende voeding dat zo min mogelijk bewerkt is: geen GMO, pesticiden of E-nummers;
  • ongeraffineerde (onbewerkte) voeding: meel, zout, suiker, olie in hun natuurlijke, niet-geraffineerde staat;
  • het zo veel mogelijk inheems en volgens het seizoen eten.

In de orthomoleculaire geneeskunde staat de gehele mens centraal. Door verschillende leefstijlcomponenten zoals bijv. slaap, ontspanning, voeding, mindset en beweging, wordt er gestreefd naar het optimaal functioneren in afwezigheid van ziekte en/ of ongemak. Wetenschappelijk onderzoek vormt de basis van deze geneeskunde. Steeds meer wordt er onderzoek gedaan naar voeding en leefstijlaspecten. Ondanks dat er al veel bekend is, zijn er ook nog veel vragen. Onderzoek zal daarom een belangrijke rol spelen in het doorgronden van de 'machinerie' in zijn optimale functioneren!

Lars van Kester

Lars is fysiotherapeut en orthomoleculair geneeskundige en werkzaam in o.a. Rotterdam, Numansdorp en Poeldijk.